Fläskfile med italienskt täcke

                                                                Hej!
 

Igår så testade jag ett nytt recept,och lovade att lägga ut det om det var gott.Kan säga att det var bland det godaste jag ätit på länge.Så här kommer det :)
 
 

Fläskfilé med italienskt täcke

4 portioner:
500 g fläskfilé
Smör
Salt
Peppar

Italienskt täcke
1 st mozzarella
1 st basilika, kruka
50 g cashewnötter
50 g paprika, grillad, färdig på burk
2 st vitlöksklyftor
Salt
Peppar

Sås
2 dl sky + vatten
2 msk kalvfond, konc
1 msk maizenaredning, ljus
2 dl creme fraiche
1 tsk soja
Svartpeppar

Sätt ugnen på 225°. Putsa filén från fett och senor. Bryn den till vacker brun färg i en stekpanna med smör. Salta och peppra. Tag upp filén och lägg den på en skärbräda. Häll vattnet i stekpannan och sila det ner i en kastrull. Skär mozzarellan i små fyrkanter. Plocka bladen av nästan hela basilikakrukan. Hacka dem och nötterna. Skär paprikan i småbitar. Skala och hacka vitlöken. Blanda samman ingredienserna till täcket. Tillsätt salt och peppar. Skär filén i cm-stora skivor och lägg dem omlott i en rad på ett ugnssäkert fat. Bred täcket längs med hela filén. Försök att lägga allt ovanpå köttet.

Ställ in fatet i ugnen ca 15 min tills osten smält, köttet är genomstekt och nötterna är rostade utan att de blivit brända.

Koka upp skyn och fonden i kastrullen. Blanda redning och creme fraiche. Vispa ner det i skyn. Låt såsen sjuda några minuter och smaka av med soja och peppar.

Receptet kommer från Allt om mat.


Till detta serverade jag krämig potatisgratäng,och coktailtomater med mozzarella,basilika och Creme Di Balsamico.

En perfekt bjudrätt som är smidig att göra.

 

Ha en fin dag/Kram!

 

 

 
 
1 Elin -i väntan på bebis:

skriven

Tack för receptet, det låter gott så det får det bli att testa! Måste vara fräck och fråga om du bor i Vetlanda? Tänkte att Oscars café finns där och jag är ifrån den stan, eller strax utanför. :)

Svar: Ja men visst bor jag i Vetlanda.Kul att du är från trakterna =)
Anna

2 Maria Grahn:

skriven

Tack för tipset ! Ska prova denna rätt & vi har fortfarande Flämtande uttern som favvo rätt :) kram

3 Jessika:

skriven

Gud så gott det lät, måste prova på lördag!
Tack för fin kommentar inne hos mig och tack för stödet!
Kram!

Kommentera här: