Porterstek

                                                                    Hej
 
 
 
 
 
Igår slog jag till och körde långkok här hemma.Porterstek har jag ätit innan,men aldrig lagat själv.Det var riktigt enkelt faktiskt.Det enda man behöver är tålamod att vänta på maten.Det hade inte mina barn igår.Hörde -När är maten klar,säkert tusen gånger igår...ja ni vet hur det är.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

PORTERSTEK
4-6 portioner
Ca 1 kg fransyska, rostbiff eller dylikt (jag hade fransyska)

Kokspad:
50 cl porteröl
1/2 dl svartvinbärssaft + 1/2 dl vatten
1 msk svartvinbärsgelé
3/4 dl äkta kinesisk soja
6 hela vitpepparkorn
2 tsk torkad oregano
1 knippe färsk oregano eller timjan
2 skivade gula lökar
2 morötter i grova slantar
2 hela vitlöksklyftor
2 köttbuljongtärningar

Såsen görs av:
Silat kokspad
2,5 dl grädde
2 msk vetemjöl

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Lägg alla ingredienserna till spadet i en gryta där köttet ligger trångt så att spadet når högt runt om köttet (det täcker dock inte helt). Koka upp spadet och lägg i köttet. Sjud på svag värme under lock ca 1,5 timme. Vänd köttet några gånger under koktiden så att det får den fina mörka färgen runt om.Känn efter med sticka mot slutet. När köttet känns mört, ta grytan av värmen men låt köttet ligga kvar i spadet och svalna ca 20 minuter. Ta sedan upp köttet och skiva det tunt. Vänta med att skära upp köttet om det ska ätas senare eller nästa dag. Låt det då vila i folie så länge.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Sila kokspadet och häll upp i kastrull. Jag tyckte det var så mycket kokspad att jag lät det koka ihop en halvtimme. Vispa ut mjölet i grädden till en jämn redning och blanda med kokspadet. Koka upp under omrörning. Låt koka ca 5 minuter så att det inte blir någon mjölsmak kvar och såsen får tjockna lite. Smaka av såsen och upptäck att du inte behöver tillsätta ett dugg! Såsen är fulländad som den är, men det är klart om du vill ha lite salt och peppar så ska inte jag hindra dig.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
(Receptet hittade jag på Hitta recept).
 
 
 
 
Servera med hasselbackspotatis, kokt mjölig potatis eller potatismos,potatisgratäng, morotsbitarna från spadet, svartvinbärsgelé och ev någon annan grönsak som passar till stek, t.ex. brysselkål eller någon sorts gröna bönor.Nam nam.
 
 
 
(Testa att koka upp brysselkålen,häll av vattnet.Ringla över lite sirap och stek dom en stund.Supergott!!!)
 
 
 
 
 
Nu ska jag fixa till mig,hämta barnen,sen bär det av till Ikea :)
 
 
 
 
 
 
Ha en fin dag
 
 
 
Kram
1 michaela- mamma till tre 💗:

skriven

åh. porterstek (och långkok över lag) är ju sååå gott!

Kommentera här: