Olle Eksell

Hejsan
Har ni kommit in i vardagen ännu? Här har barnen börjat i sina skolor och vi har börjat arbeta på som vanligt. Jag har jobbat i helgen och har frivecka denna veckan (ledigt).
Ni som följer mig vet att jag har haft en Andy Warhol poster jämte min kakaoögon. Den såg lite gulaktig ut om man har dom jämte varandra, störde mig så grymt på det.
 
 
 
Men nu hittade jag ett citat från Olle Eksell som passar perfekt jämte. Den kommer från Familyroom, hittade den när jag letade nya fasadsiffror.
 
 
 
 
Slänger in ett smidigt men smarrigt recept till er.
 
Ingredienser:
3 kycklingfiléer
1 pkt bacon
salt
sv. peppar
2,5 dl creame fraiche
½ dl vispgrädde
1 dl parmesanost
1 stor vitlöksklyfta
2 msk kycklingfond
1,5 msk Thai sweet chilisås

Gör så här:
Skär kycklingen i strimlor. Jag köpte en färdiggrillad som jag bara strimlade i bitar.
Skär bacon i bitar. Smör stek kyckling och bacon och krydda med salt och peppar. Ställ åt sidan när köttet har fått lite lagom färg.
 
 
Smörj en ugnsfast form och häll i kyckling och bacon.
Blanda creame fraiche, vispgrädde, parmesanost, sweet chilisås, kycklingfond och pressad vitlöksklyfta.
 
Häll blandningen över kycklingen och baconen så att det täcker.
Gratinera 10-15 minuteri 225 grader mitt i ugnen.
Serverade med bandpasta vilket var supergott och krämigt, men det går ju lika bra med ris.
 
Ha en fin dag/Kram

Kommentera här: