Soppa med falukorv & potatis

Har ni någon Fredagsfeelings än? Själv ska jag jobba ikväll och hela dagen imorgon. Får helt enkelt försöka göra det bästa av det ändå. Igår som alltid på Torsdagar så storstädade jag hela huset. Då är det bra med något smidigt till middag innan man ska börja jobba. Så jag testade denna soppan med korv, blev faktiskt riktigt god och var jättesmidig att göra.
 
 
 

Det här behöver du:
smör
1 finhackad gul lök
2 stora morötter
4-5 potatisar
1/2 ring falukorv
4 msk tomatpure
11 dl vatten
2 tärningar med köttbuljong
1/2 gul paprika
3-4 msk chilisås ( smaka av hur mycket)
2 dl grädde
1/2 tsk timjan
1/2 tsk oregano
paprikapulver
salt & peppar

Gör så här:
Hetta upp en djup kastrull med smör, fräs löken mjuk. Skala och slanta upp morötterna,paprika, potatis & korv och fräs dem.
Vänd ner tomatpure under omrörning och häll i vatten, låt sjuda upp tillsammans med köttbuljongerna. Tillsätt med vatten om mycket kokar bort, och koka grönsaker mjuka. Smak av med chilisås, grädde timjan, paprikapulver & salt & peppar.

Är mycket godare än vad den ser ut, jag lovar!
 
 
Ha en fin Fredag där ute/Kram
1 Jannice:

skriven

Måste tacka för receptet på flämtande uttern, jisses så gott! :) har definitivt blivit en favorit här hemma. Tror jag måste testa detta oxå. Tack för att du delar me dig :) ha en trevlig helg. Kram

2 Gülay:

skriven

Hej
Jag blev nyfiken på flämtande uttern. Men kan man verkligen bryna paprika och minimajs i socker utan olja eller smör?

Svar: Bryn i smör, sen när dom ser mjuka och färdiga ut häller du på lite socker och steker med en stund.
Anna

Kommentera här: