Smidiga pastan

Ja den här rätten har inget namn, men den smakar namn namn och är supersmidig att göra. Jag har dragit ner på kolhydraterna och åt min med bönpasta. Resten av familjen fick vanlig pasta.
 
 
 
 
 
 
2 pkt bacon
1 röd paprika
1 purjolök
1 burk cremefraiche paprika/chili
3dl grädde
salt & peppar
 
Skiva baconen och stek den. Häll i paprika och purjolöken och stek. Blanda i creme fraiche och grädde, peppra och salta.
 
Hur smidigt!
 
 
Idag åt vi hederlig husmanskost. Köttbullar, potatismos ( sötpotatis till mig) gräddsås och lingon.
 
 
 

Ingredienser

  • 500 g köttfärs
  • 12 dl ströbröd
  • 1 dl Arla Köket® matlagningsgrädde
  • 2 msk finhackad lök
  • 1 st ägg
  • 1 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar
  • 2 msk Arla® Smör-&rapsolja

Gör så här:

Blanda ströbröd och grädde. Låt svälla 10 min. Lägg i färs, lök, ägg, salt och peppar. Rör till en jämn smet. Forma färsen till jämna bullar. Stek dem i smör-&rapsolja på medelvärme 3-5 min.

Gräddsås

Redning (rör ut ca 2 msk mjöl med vatten, eller ännu hellre steksky)
2 dl mjölk
2 dl vispgrädde
2 tsk soja
salt & peppar
1 msk kalv- eller kycklingfond
1 msk vitvinsvinäger
1/2 msk strösocker
1 msk svartvinbärsgelé

Blanda allt i en kastrull och låt puttra tills såsen blir tjock. Smaka av med mer soja, salt och gelé om så önskas.

Som sagt jag skippade sockret i såsen och åt med sötpotatis och broccoli. Måste testa att göra mos på sötpotatis nästa gång, tror det kan bli jättegott.

 

Ha en fin dag/Kram

 

1 iza svenningsson:

skriven

Åh va gott!

2 Susanne:

skriven

Bönpasta har jag aldrig testat, men ska lägga ner ett paket i matkorgen nästa gång jag handlar.

3 Anonym:

skriven

Måste fråga en sak om din städning för de ser så himla rent å fint ut hemma hos dig, dammtorkar du å skurar golv å hela faderullan? Städar oxå en gång i veckan men sådär fläckfritt ser de inte ut ☺️ Tänkte om du har nåt städtips å dela me dig av. Kram

Svar: När jag veckostädar så är det dammtorka, skura golv och hela fadderullan plus byta sängkläder. Sen brukar det bli någon dammsugning extra i veckan. Jag är ganska "plockig" av mig, så jag brukar plocka undan här hemma ganska mycket. Gillar att ha det rent och fräscht :) Men visst, det är rätt mycket jobb. Tonårstjejens rum har jag nästan gett upp med alla kläder som ligger på golvet :(
Anna

Kommentera här: